11 czerwca 2023

Mamy to! Powstanie przystanek kolejowy w rejonie osiedla Kruków!

Trwają prace nad uchwaleniem nowego "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla gmin, dla których organizatorem jest Miasto Oświęcim". 

Dokument zastąpi poprzedni uchwalony w 2015 roku. W dużej części jest opisem aktualnego systemu transportu zbiorowego na terenach Oświęcimia i sąsiednich gmin, gdzie organizatorem systemu jest nasze miasto. Możemy się dowiedzieć z niego na przykład, że między 2015-21 rokiem liczba zarejestrowanych samochodów zwiększyła się o 22,5%, co aż do epidemii Covid-19 nie wpłynęło na popularność zbiorkomu. Autor opracowania wskazuje, że blisko 3 mln pasażerów co roku korzystało z sieci MZK Oświęcim w 2019 roku. Do dziś ta liczba nie powróciła do poprzedniego poziomu. W opracowaniu nie wskazuje się na przykład jako przyczyny całkowitego rozregulowania rozkładów jazdy w latach 2019-22. Cel częściowego wyeliminowania samochodów z ruchu może być więc nieosiągalny. Jeśli chodzi o pobudzenie "do życia" miasta to jest więcej niż tak sobie.

Jeden z głównych przystanków w mieście. W promieniu 100 metrów dom kultury, kościół, 3 restauracje i ludne osiedle.

Niemniej opracowanie zawiera liczne wskazówki jak usprawnić system, ale bez fajerwerków. Każdy, kto czyta podobne opracowania, znajdzie je jako oczywiste oczywistości: regularne kursy na poszczególnych liniach, dbanie o synchronizację kursów z innymi liniami i komunikacją międzygminną, budowa miejsc przesiadkowych, budowa sieci przystanków w odległości do 500 metrów od miejsc zamieszkania pasażerów i miejsc generujących ruch. 

Są też bardziej szczegółowe propozycje. Z tych propozycji najciekawszy dla mnie pomysł to jest budowa węzła przesiadkowego z możliwością budowy przystanku kolejowego w rejonie ul. Krasickiego. Przyznaję, że zaskoczyło mnie to, bo z doświadczenia rozmów na ten temat z decydentami widać było dużą rezerwę do tego pomysłu. W "Strategii rozwoju Miasta Oświęcim na lata 2021-2030" nie ma o tym ani słowa, mimo że zgłaszałem ten pomysł w ankiecie. Samo wpisanie tej inwestycji  nie oznacza, że obiekt powstanie szybko. Ale w końcu został przeniesiony akcent z rozważań na ten temat z forów internetowych czy pism radnych w kierunku realizacji pomysłu. Oby nie trzeba było czekać kilkudziesięciu lat na realizację tego pomysłu. Warto przy okazji zauważyć, że stacja Dwory nadal nie jest przewidziana do udziału w systemie transportu zbiorowego. Być może warto rozważyć w przyszłości postulaty części mieszkańców, by postawić właśnie na nią. Zrewitalizować, zbudować parking dla samochodów i rowerów a na koniec zbudować pętlę autobusową z prawdziwego zdarzenia. Tak czy owak, o pieniądze nie powinno być problemu ze zdobyciem ich. Co jakiś czas pojawiają się konkursy, OSPR wśród celów ma zwiększenie dostępności transportowej miasta. Nie ulega zaś wątpliwości, że sama linia kolejowa po remontach i uruchomieniu komunikacji jest bardzo popularna. W "Kurierze Oświęcimskim" wójt Spytkowic Mariusz Krystian podał, że w osiem miesięcy od uruchomienia skorzystało z niej... 330 000 pasażerów. W porównaniu do poprzednich lat przepaść. Po dokończeniu remontu i przedłużeniu kursów do Oświęcimia będzie tylko lepiej. Dodatkowy przystanek z porządnym skomunikowaniem z pozostałymi środkami transportu tylko poprawi sytuację.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz